Groentestoofpotje van Quyên

Het leven bestaat uit toevalligheden. Vorige week hoorde ik nog iemand klagen dat hij de keuken van Little Asia niet kon pruimen. “Soja, soja, soja. Alles met soja. Ik was er mottig van,” vloekte de man. Nee, ik heb niets gezegd (je kon hoogstens mijn neus zien krullen). 
In elk geval: datzelfde weekend besloot mijn man om een gerechtje van Quyên uit te proberen. Had hij gevonden toen hij op zoek ging naar een recept voor de rammenas en de paksoi uit ons groentepakket.

Rammenas
Stoofpot met paksoi
Toeval, ik zei het al. Omdat we niet alle ingrediënten in huis hadden, maakten we er onze eigen versie van. Die zag er wat minder appetijtelijk uit dan die van Quyên, maar de smaak was super.

Dit heb je nodig (voor 2):  
400 ml kippenbouillon
1 kipfilet
100 g tofu
100 g witte rammenas
2 lente-uitjes
2 wortelen
1 paksoi
120 ml kokosmelk
geroosterde sesamzaadjes
sesam- of kokospalmolie
peper - zout … en sojasaus!
Quyên voegt er ook nog 6 shiitake aan toe, maar die hadden we niet in huis. Ze blancheert de rammenas samen met aardappelschijfjes, maar de aardappelen lieten we ook weg.

Zo maak je het: 
Snij de tofu in dobbelsteentjes en marineer ze in de sojasaus. Ook de kipfilet snij je in blokjes, en de wortelen, paksoi, rammenas en lente-uitjes snij je in fijne stukjes. We bakten eerste de tofu en de kip even aan, en voegden daarna de bouillon en de groenten toe (Quyên houdt kip, bouillon en groenten apart, waardoor het geheel er eerlijk gezegd wel aantrekkelijker uitziet). Na een kwartiertje voeg je de kokosmelk toe, en terwijl alles nog even suddert rooster je de sesamzaadjes:


De zaadjes strooi je vervolgens over het stoofpotje. We aten het gerecht met rijst in plaats van aardappelen, en dat zag er zo uit:


Ter vergelijking: een foto van Quyêns versie vind je hier.

Labels: ,