Wandlamp voor kinderkamer



Ik had al een paar mooie houten exemplaren gezien bij Ferm Living, maar ik vond ze nogal duur. Voor de babykamer - nog een drietal maanden en Kato's zusje is er! - was ik op zoek naar een leuk, decoratief wandlampje. Toen ik bij 101 woonideeën het zelfmaakproject van de wolkjeslamp zag, was ik meteen verkocht.

Zoiets zou het worden, maar dan wel in zwart en in krijtbordverf. Later kan de lamp dan ook als bord gerecycleerd worden. En bovendien ben ik helemaal gewonnen voor een babykamer in zwart en wit. 

Ik las de werkbeschrijving door en besloot om het wat eenvoudiger te maken (zonder druppel en met een simpeler ophangsysteem), en vooral ook om de hulp van manlief in te roepen. 

Dit is het resultaat, met sterretjes-wandstickers van Ferm erbij.




En zo hebben wij het aangepakt:


Benodigdheden: mdf-plaat (afmeting in functie van de grootte van je lamp), houten balkje (3 x 1,8 x 15 cm), bordverf, twee schroefogen met diameter ± 10 mm, houtlijm, zwarte socket E14 met muurbevestiging, spaarlamp, zwarte elektriciteitsdraad 2 x 0,75 mm, zwarte schakelaar, zwarte stekker.
Gereedschappen: decoupeerzaag, schroevendraaier, schuurpapier, striptang.

We haalden het meeste materiaal hier.

Werkwijze:

1.     Kies een vorm die je leuk vindt, zoals een wolk, ster, boom, beer, … Teken het sjabloon op de mdf-plaat en zaag uit met een decoupeerzaag. Zaag meteen ook drie gelijke stukjes hout uit – wij kozen afmeting 3 x 1,8 x 5 cm – om de lamp netjes aan de wand te kunnen bevestigen. Vijs de schroefogen in twee houtblokjes bovenaan.



2.     Schuur de mdf-plaat lichtjes op en beschilder je mdf-sjabloon en de stukjes hout met minstens twee lagen krijtbordverf.




3.     Verbind de socket aan de draad met de schakelaar ertussen en op het uiteinde de stekker.



4.     Bevestig de houtblokjes met houtlijm aan de achterkant van je mdf-sjabloon. Maak de lampenhouder met korte vijzen (die niet door de plaat heengaan) vast op de achterzijde. Plaats de lamp in de houder en bevestig het geheel met haakjes aan de muur. Klaar!



Labels: ,