Healthy lunch vs. boterhammen met kaas: 1-0

Bij coworking LikeBirds - waar ik zowat één keer per week het gezelschap van andere freelancers/ondernemers opzoek - stond gisteren een workshop van FoodLove, een start-up rond gezond eten, op het menu. Gezond of niet, als het is om te eten, ben ik er graag bij. Dus schoof ik mee aan tafel voor een healthy, energizing en easy lunch … om te ontdekken dat mijn eetgewoonten helemaal fout zijn. Een easy lunch is voor mij een snelle boterham met kaas of een opgewarmd overschotje – pasta meestal, met véél parmezaan - van de avond voordien. Maar kaas, dat blijkt gezond noch energizing, al helemaal niet in combinatie met boterhammen of pasta. Hesp - wat ik sowieso niet eet - trouwens ook niet, en zelfs mager kippenwit blijkt te mijden als je een vlotte vertering en meer energie wilt.
Gelukkig zijn er ook nog dingen die je wél energie geven: groene smoothies (nooit geprobeerd, klinkt niet erg tempting), groenten (oef, dat eet ik graag), geitenkaas, peulvruchten, plantaardige melk en fruit. Met die gezonde producten gingen we gisteren aan de slag om vegetarische wraps te maken. Glutenvrij met een blaadje ijsbergsla of nori, of gewoon met een volkorentortilla. Daarop smeer je wat hummus of een halve avocado, daarna vul je de wrap met rauwe groenten, wat stukjes falafel, en sojasaus, tamari of een andere gezonde dressing. Nori vind ik best lekker in sushi, maar deze keer hield ik het toch bij de tarwetortilla’s. Ik werkte er twee naar binnen: eentje met hummus, de andere met avocado, telkens met groenten en falafelballetjes. Lekker, en het is eens iets anders dan boterhammen met kaas. Ik had inderdaad ook genoeg gegeten om nog een middagje productief verder te werken. Healthy lunch vs. boterhammen met kaas: 1-0. Pasta, kaas (en wijn?!) vanaf nu uit mijn menu schrappen ben ik niet van plan en het is volgens Stefanie ook niet nodig. Zij volgt de 80/20-regel: 80% van de tijd eet ze super (super!) puur en gezond, de andere 20% is voor restaurantbezoeken en etentjes. Bij mij zal het eerder blijven bij een gezonde lunch op zijn tijd en veel groenten in de pasta. De rest compenseer ik wel met een extra sportsessie … dat geeft ook energie.

Healthy food buffet @LikeBirds

Falafelballetjes
Nori met avocado: het glutenvrije alternatief
Mijn volkorentortilla met avocado, falafel en groenten

Labels: