Madam Bakster: zondigen zonder schuldgevoel

Toen ik haar vorige maand vroeg of ze een column wilde schrijven voor de Xerius Kinderbijslagkrant – een nieuwe klant van ons schrijfbedrijfje copy-write.be -, had ik nog nooit van Madam Bakster gehoord. Het was ook niet zozeer omwille van haar taarten dat ik haar belde, maar wel omdat oprichtster Laura Verhulst dit jaar student-ondernemer van het jaar werd. Nog tijdens haar studies taal– en letterkunde startte ze namelijk haar eigen online bakkerij met gezonde, ‘guilt-free’ desserts. Bewonderenswaardig, en dus een artikel waard.

In plaats van geraffineerde suikers en dierlijke producten (zoals room of eieren) gebruikt Madam Bakster enkel natuurlijke en plantaardige ingrediënten als avocado, chiazaad, kokosbloesemsuiker, dadels, speltbloem, fruit, havermout en noten.
Nu ben ik eigenlijk niet zo’n hardcore gezondheidsfreak. En hoe hip dat tegenwoordig ook lijkt te zijn, ik heb vooralsnog geen enkele voedselallergie. Maar per toeval proefde ik een week later toch twee van Madam Baksters taarten.

Als afsluiter van de workshop Styling & Fotografie (waarmee ik mijn fotoskills op een aanvaardbaar niveau probeer te krijgen) werd ik namelijk getrakteerd op chocolade-tofu- en citroen-avocadotaart. Ongewone combinaties, vond ik op het eerste gezicht, maar de taarten zagen er best aantrekkelijk uit en ik was nieuwsgierig geworden.

Net als de meeste workshopdeelnemers ging ik eerst voor de veiligste keuze: de chocoladetaart.


Gezond? Misschien wel, maar het voelde alsof ik gewoon lekker aan het zondigen was. Stukje proeven van de avocadotaart? Ik twijfelde, maar fotografe Silvie verzekerde me dat ik niet teleurgesteld zou zijn. En inderdaad: de avocadotaart smaakte heel smeuïg en fris (en eigenlijk helemaal niet naar avocado).



Niet dat ik vanaf nu enkel nog guilt-free desserts ga eten, maar ik wil wél die andere 'ongewone' desserts eens uitproberen. Matcha-yoghurttaart, chocolade-mangotaart, een speltcupcakeje,… Why not? Ik weet nu ook waar ik taart ga bestellen voor het volgende kinderfeestje hier thuis. Want als iedereen gewoon kan mee-eten van dezelfde taart, hoef ik geen lactose- of glutenvrij back-upplan meer te voorzien voor kindjes met een voedselallergie. Lekker handig...

Labels: , ,